Κλείσιμο
author image

ΜΑΡΘΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

Ειδική Παιδαγωγός Φιλόλογος MA Special Education / B.T.E.C Edexcel Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών Υπεύθυνη Εκδόσεων my-book.gr & Κέντρου Αγωγής Παιδιού & Εφήβου "Εξέλιξη"

13 Feb, 2023

Σχολική ετοιμότητα των παιδιών στην Α’ δημοτικού

Είναι απλή η διαδικασία μετάβασης ενός παιδιού από την προσχολική αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση;

Οι ανησυχίες που έχουν οι γονείς για τα παιδιά τους όταν πρόκειται να φοιτήσουν στην Α’ δημοτικού είναι αρκετές. Η μετάβαση, λοιπόν, από την προσχολική αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι απλή διαδικασία. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς πόσο έτοιμο είναι το παιδί να ανταποκριθεί στις μαθησιακές απαιτήσεις και στους λειτουργικούς κανόνες του δημοτικού σχολείου. 

Ποιες προϋποθέσεις απαιτείται να υπάρχουν προκειμένου το παιδί να φοιτήσει στην Α’ δημοτικού;

Η φοίτηση του στο δημοτικό δεν είναι απλώς μια διαδικασία που πρέπει να γίνει. Το παιδί θα πρέπει να πληροί βασικές προϋποθέσεις πριν ενταχθεί στη σχολική τάξη. Συγκεκριμένα, ο λόγος που έχει αναπτύξει το παιδί είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας. Με τον λόγο και την ομιλία μπορεί να επικοινωνήσει και να αντεπεξέλθει στις σχολικές απαιτήσεις. Το λεξιλόγιο του παιδιού και η μνήμη του πρέπει να είναι ανάλογα της ηλικίας τους. Το παιδί χρειάζεται να κατανοεί γιατί βρίσκεται στον συγκεκριμένο χώρο και να μην αναζητά μόνο το οικείο περιβάλλον. Η γρήγορη και εύκολη εξοικείωση είναι στοιχείο ωριμότητας (Καραμπάτσος, 2000).

Επιπρόσθετα, η συναισθηματική ετοιμότητα του παιδιού μπορεί να καθορίσει τη σχολική του ετοιμότητα. Αυτό σημαίνει πως το παιδί πρέπει να είναι σε θέση να:

  • εκφράζει  τις ανάγκες και τα συναισθήματά του (χαρά, λύπη, θυμό),
  • είναι συνεπές στις εργασίες,
  • βρίσκεται σε αλληλεπίδραση με τον δάσκαλο,
  • είναι τακτικό,
  • μην ξεχνά πράγματα.  

Επίσης, σημαντική πτυχή της σχολικής ετοιμότητας είναι και η κοινωνική. Το παιδί στο σχολείο εντάσσεται σε ομάδες. Επομένως, θα πρέπει να σέβεται τους κανόνες που έχουν οριστεί και να λειτουργεί σύμφωνα μ’ αυτούς, είτε πρόκειται για τη διαδικασία του μαθήματος είτε για ένα ομαδικό άθλημα στο οποίο συμμετέχει. Τέλος, το κάθε παιδί θα πρέπει να έχει την ικανότητα να δημιουργεί φιλίες και να τις διατηρεί. Σ’ όλες τις ανθρώπινες σχέσεις, πόσο μάλλον σε τόσο μικρή ηλικία, η έννοια της φιλίας είναι σημαντική, αφού η αστάθεια και οι συνεχείς εναλλαγές μπορεί να οδηγήσουν το παιδί στην απομόνωση (Buhler & Hetzer, 1935).


Οι εκδόσεις my-book.gr στηρίζουν το κάθε παιδί και ενισχύουν τις δυνατότητές του.


Δηλώστε συμμετοχή στο διαδικτυακό σεμινάριο του my-book που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου με θέμα "Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Τρόποι υποστήριξης και αξιολόγησης"

Βιβλιογραφία

Buhler, C. M., & Hetzer, H. (1935). Testing children's development from birth to school age. Farrar & Rinehart, Incorporated.

Καραμπάτσος Αντ. (2000). Παράγοντες & εκτιμήσεις σχολικής ετοιμότητας. Αθήνα: Ατραπός.