Μαθηματικά: Εύκολα ή Δύσκολα;
Για αρχή, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υπάρχει μία μόνο σωστή απάντηση που καλύπτει αυτό το ερώτημα.
Κάθε παιδί έχει το δικό του μαθησιακό προφίλ, τις δικές του προτιμήσεις και ενδιαφέροντα και φυσικά τις δικές του δυσκολίες.
Επίσης, τα μαθηματικά αποτελούν ένα κώδικα, ο οποίος μάλιστα είναι πάρα πολύ σύνθετος. Ο μαθηματικός κώδικας είναι ένα δημιούργημα του ανθρώπινου είδους. Ο άνθρωπος από την αρχαιότητα είχε την ανάγκη να μετρήσει και να ερμηνεύσει διάφορα αντικείμενα και φαινόμενα γύρω του.
Το ότι τα μαθηματικά αποτελούν κατασκευή του ανθρώπου υποδηλώνει σε μεγάλο βαθμό ότι δεν θα μπορούσαν να είναι ευκολονόητα από όλους μας γιατί πολύ απλά δεν σκεφτόμαστε όλοι με τον ίδιο τρόπο.
Αν θα θέλαμε όμως να βοηθήσουμε τα παιδιά μας κατά την πρώτη τους επαφή με τα μαθηματικά να κατανοήσουν καλύτερα αυτό τον κώδικα (ιδιαίτερα στα πρώτα χρόνια της σχολικής τους ζωής), υπάρχουν κάποιοι βασικοί κανόνες.
Ποιοι είναι αυτοί;
Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, ο άνθρωπος κατασκεύασε τα μαθηματικά για να κατανοήσει καλύτερα τον κόσμο γύρω του και να διευκολυνθεί στις καθημερινές του ανάγκες.
Έτσι ακριβώς και το παιδί πριν έρθει σε επαφή με τον επίσημο μαθηματικό κώδικα στο σχολείο, έχει ήδη δημιουργήσει τη λεγόμενη «ανεπίσημη μαθηματική γνώση». Τα παιδιά από πολύ νωρίς αποκτούν ορισμένες θεμελιώδεις μαθηματικές γνώσεις που προέρχονται από τις δραστηριότητες και τα παιχνίδια του περιβάλλοντος στο οποίο ζουν.
Η σύνδεση λοιπόν αυτής της «ανεπίσημης μαθηματικής γνώσης» με τον μαθηματικό κώδικα είναι καίριας σημασίας για την κατανόηση των βασικών μαθηματικών εννοιών από το παιδί.
Αυτή η σύνδεση μπορεί να επιτευχθεί αν η διδασκαλία ξεκινά με αντικείμενα και εικόνες από το περιβάλλον του παιδιού και όχι με αριθμητικά σύμβολα.
Για παράδειγμα, είναι σημαντικό κατά τη διδασκαλία της πρόσθεσης 2+1 να δείξουμε αυτήν την πράξη και το αποτέλεσμά της πρώτα με αντικείμενα και εικόνες (π.χ. με τις αγαπημένες καραμέλες του παιδιού, με τα τουβλάκια του κ.α.) και έπειτα να γίνει η σύνδεση με τα αριθμητικά σύμβολα.
Έτσι το παιδί, μαθαίνει να αντιμετωπίζει τα μαθηματικά στο πλαίσιο καθημερινών προβλημάτων της πραγματικής ζωής και όχι σαν απλά σύμβολα - αριθμούς χωρίς κανένα νόημα γι’ αυτό.
Παράλληλα αυτός, είναι και ένας τρόπος να πείσουμε τα παιδιά ότι τα μαθηματικά είναι χρήσιμα στη ζωή τους. Για να κατακτήσει αποτελεσματικά το παιδί μια οποιαδήποτε νέα γνώση είναι σημαντικό πρώτα να καταλάβει ότι αυτή η γνώση θα το βοηθήσει και θα του είναι χρήσιμη στην καθημερινότητα.
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, ο μαθηματικός κώδικας είναι εξαιρετικά σύνθετος και είναι σίγουρο ότι θα συνεχίζει να προβληματίζει πολλούς μαθητές. Ωστόσο, η διδασκαλία που βασίζεται σε έγκυρη και σύγχρονη γνώση μπορεί να δώσει λύσεις σε αυτά τα προβλήματα και να βελτιώσει τη στάση των μαθητών απέναντι στα μαθηματικά.